Å tenke er barnas jobb!
Apr 07, 2025
Har du tenkt på hva som skjer hvis vi slutter å være kreative..?
Vel – det blir menneskehetens undergang.
Uten kreativitet får vi ingen nye løsninger på utfordringer, ingen oppdagelser, ingen oppfinnelser. Vi slutter å stille spørsmål. Vi slutter å tenke nytt.
Vi er prisgitt at menneskeheten er kreative!
Jobben du gjør i barnehagen er derfor svært viktig.
Du bygger grunnmuren for fremtidens samfunn.
Derfor må vi ha høye ambisjoner for barnehagen som pedagogisk virksomhet. I det minste bør vi følge rammeplanen.
Det er lett å tenke at det ikke er så farlig at personalet bestemmer hva barna skal lage til påske.
Men tenk på hva det fører til:
- Vi begrenser barnas rett til medvirkning og muligheter til å uttrykke seg
- Vi begrenser kreativitet og skaperglede
- Vi begrenser muligheten til å sette spor etter seg
- Vi hindrer barn i å gjøre det de har en naturlig trang til – nemlig å utforske og være nysgjerrige
Så i stedet for å planlegge hva barna skal lage, planlegg heller hvordan vi kan åpne opp for kreativitet og skaperglede.
Det er dessuten mindre tidkrevende – og langt mer meningsfullt💛
Slik kan du lage et åpent og kreativt påskeverksted for barn i alderen 3-6 år:
Materialer
Finn frem ulike materialer fra lageret – bruk det dere har. Garn, stoff, isoporkuler, trekuler, skjell, pinner, kongler, mose – alt kan brukes. Ikke tenk på hva det skal bli. Det er barnas jobb!
Presentasjon
Bruk et sted som passer i din barnehage – formingsrom, krok, eller et vanlig bord med arbeidsduk. Fyll det med materialer, lim og maling.
Ramme
Sett frem et passende antall stoler – nok til at det blir en inkluderende møteplass, men ikke så mange at det blir kaotisk. Dette bordet vil fungere som en magnet, så tenk bevisst om gruppestørrelse.
Vær til stede
Sett deg ned og vær kreativ sammen med barna. Lag noe du selv har lyst til. Vær en lyttende og støttende rollemodell. Noen barn vil bare kjenne på materialene. Andre vet straks hva de vil lage. Alt er like verdifullt.
Observer prosessen
Hva sier barna? Hva gjør de? Hvordan er stemningen? Hva utforsker de?
Tid
La dette være et fast tilbud hver dag i ukene før påske.
Utstilling og refleksjon
Finn et sted hvor barnas kreative prosesser kan stilles ut.
I etterkant kan barna få fortelle om det de har laget – gjerne i samlingsstund. Spør for eksempel:
"Hva har du tenkt her?"
Spørsmålet viser at du anerkjenner barnets tankeprosess – og det gir inspirasjon til de andre.
Vil barna ta med det de har laget hjem til påske?
La dem få velge det selv.
"Kilemaskin"
Over ser du et ekte eksempel av hva som kom ut av en slik prosess i min barnehage. Ved hjelp av dorull og fjær, kunne "Kari" kile oss voksne og de andre barna med maskinen sin. Dette hadde hun tenkt ut helt av seg selv. Ganske innovativt, hva? Når små barn kan lage slike oppfinnelser, tenk på hva de kan de bli i stand til når de blir eldre!!! 🤩
Personalet må stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra
til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.
Barnehagen skal legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk.
Kunst og kultur som grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid.
Kunnskapsdepartementet, 2017
Elisabeth Waage 4. april 2025
Fredagsposten
Edle dråper med ny og gammel kunnskap
- For deg som
jobber i barnehage❤️
Få inspirasjon, faglig påfyll, informasjon, tips eller verdi som du kan ta med deg inn i hverdagen i barnehagen - Rett i innboksen din - Hver fredag!
Eksempel på tema:
Leke- og læremiljø, læring, ledelse, motivasjon, ryddetid... osv. Det er GRATIS!