Små hverdagskamper. Store konsekvenser.

barnegruppe barnehage barns medvirkning pedagogisk ledelse Jun 18, 2025

Lar du enkelte barn vinne i brettspillet fordi du vet at det blir et sabla leven om vedkommende taper...?

Tar du eplebiten tilbake til kjøkkenet fordi det blir urettferdig om bare det ene barnet får...?

Orker du ikke ha med-dag fordi det blir så mye bråk av det?

Jeg vet hva du står i, så jeg forstår deg godt. Dagene er travle, og de er smekkfulle av slike hverdagskamper.

Men så er det bare det at...

Disse kampene er kanskje noe av det viktigste som skjer i barnehagen!

For det er akkurat her barn lærer hvem de er – og hvem de kan bli. Det er her vi jobber med danning i praksis.

Det er her du bygger kloke samfunnsborgere som ikke lager krig når de blir store. Fy søren så viktig jobb du har! 

I dag får du et konkret eksempel på en aktivitet som jeg vet ansatte kvier seg for å ha, men som er full av nydelige læringsmuligheter:

La oss rette lupen mot "ha med - dagen"!


“Vi har ikke "ha med-dag" vi. Det blir så mye bråk av det.”

Jepp, i know. Krangling. Tårer. STØY.

Det er nettopp derfor vi trenger den!

"Ha med-dag" er en gylden anledning for barna til å lære å:

  • Dele
  • Vente på tur
  • Forhandle
  • Vise hensyn
  • Stå i skuffelser
  • Ta ansvar for tingene sine

En fantastisk god treningsarena for samarbeid, språk, empati og følelsesregulering.

Egenskaper verden skriker etter! Tipper våre verdensledere i dag ikke trente på dette da de var små.... 

Slik kan du lykkes med "ha med-dag":

For å lykkes med ha-med-dag, kan det være smart å sette opp noen regler.

Dette er heller ikke noe du gjør en gang, så er det gjort. Dette må trenes på over tid. En gang i måneden er for sjelden.

Velg én fast dag i uka. I min barnehage var det mandager. Foreldrene fortalte at barna gledet seg stort til å komme i barnehagen etter helgen, og at de snakket mye om hva de skulle ha med seg.

Forslag til regler: 

  • Barna får ta med maks én leke hver, og den skal ikke være større enn at den får plass i hylla i garderoben
  • Barna har selv ansvar for leken.
  • Leken må tåle å bli brukt (og kanskje gå i stykker uten at det er krise).
  • Den må kunne være med ut.
  • Den skal ikke gjemmes bort i hylla eller sekken for å slippe å låne den vekk til andre.
  • Ikke våpen eller leker med lyd.

Forbered barna: 

Før dere innfører ha med - dag, snakker dere først om dette i barnegruppen. Si at dere vet at mange har lyst til å ta med leker hjemmefra, og at dere i personalet tenker at det kanskje kan være en god ide. Men at dere også tenker at for at det skal bli fint for alle, må det være noen regler. 

Gå gjennom reglene som er nevnt ovenfor, og si noe om hvorfor den reglen kan være smart å ha, men tilpass gjerne etter barnets ønsker. 

Snakk (og gjerne bruk litteratur og rollespill) også om:

  • "Hva betyr det å dele?"
  • "Hvordan føles det å låne noe?"
  • "Hva gjør vi når vi begge vil ha det samme?"

 

Lær barna ordene og setninger de kan bruke, og øv gjerne på de i samlingen med barna:

  • «Kan jeg få låne etter deg?»
  • «Vil du bytte?»
  • «Jeg er ikke ferdig enda, men du kan få den etterpå.»

 

Henvis til dette når dere har ha med - dag og det oppstår situasjoner:

«Du har lyst på den bilen, og nå leker Emma med den. Hva kan du si da?»

Husk også å rose barna masse når de prøver. og enda mer når de får det til! 
Ta gjerne en evaluering i slutten av dagen med barna, slik at de kan si noe om hvordan det opplevdes, om dere skal fortsette med det og lignende.

Når noen glemmer å ta med leke på ha-med-dagen

Det hender at barn kommer i barnehagen og oppdager at de har glemt å ta med leken sin. Det blir ofte stor skuffelse – og det skjønner vi så godt. Det er vondt for barnet, for foreldrene, og for oss som står i det.

Men samtidig: Dette er en viktig og verdifull livserfaring.
For noen ganger blir ikke ting som vi hadde tenkt – og det må vi øve oss på å tåle.

Det aller viktigste vi voksne gjør da, er å anerkjenne følelsen:

“Jeg forstår at du er lei deg. Du gledet deg til å ha med leke i dag – og så ble det ikke sånn.”

Ta det gjerne også opp i samling med barna. Snakk om hvordan det føles å glemme noe, og hvordan vi kan vise omsorg for hverandre når noen blir lei seg.

Og vet du hva som ofte skjer da?
De andre barna blir rause og empatiske.
“Du kan få låne min!”

Dette er verdifulle øyeblikk. Øyeblikk hvor fellesskapet vokser.

Et lite tips:
Gjør ha-med-dagen til en fast, ukentlig rytme. Da blir det ikke så dramatisk å glemme én gang – for neste mulighet er rett rundt hjørnet. Hvis det går en hel måned mellom hver gang, kan skuffelsen kjennes mye større.

Men hva med de sårbare barna...?

Er jeg for naiv når jeg tenker at alle barn i Norge har minst en leke? 

Om du vet av barn som du vet har ingen leker, så gi meg beskjed. Det vil være en ære for meg å få lov til å kjøpe en leke til vedkommende.

Apropos ha-med-dag:

Det å få ta med en leke hjemmefra handler også om å ivareta barns rett til medvirkning gjennom autonomi
Følelsen av autonomi – altså opplevelsen av å ha innflytelse, være fri til å velge selv og få være seg selv – er den sterkeste motivasjonsfaktoren vi har. Dette fører til at barna trives i barnehagen sin!

Lykke til med å teste ut Ha med -  dag❤️

Elisabeth Waage

Fredagsposten

Edle dråper med ny og gammel kunnskap
- For deg som

jobber i barnehage❤️

Få inspirasjon, faglig påfyll, informasjon, tips eller verdi som du kan ta med deg inn i hverdagen i barnehagen - Rett i innboksen din - Hver fredag!

Eksempel på tema: 
Leke- og læremiljø, læring, ledelse, motivasjon, ryddetid... osv. Det er GRATIS!