Pedagogisk dokumentasjon og Rammeplan for barnehager

Rammeplanen sier at at barnehagen skal være en lærende organisasjon. Dette innebærer at hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller.

Det betyr at barnehagen må finne en måte å løse dette på.

Personalet må forstå hva det innebærer og bli fortrolige med den arbeidsmåten.

 

Det er mange gode grunner til å lære pedagogisk dokumentasjon.
Her er 3 av dem:

1. Planleggingen skal baseres på observasjon, dokumentasjon, refleksjon, systematisk vurdering og samtaler med barn og foreldre.

Hele personalgruppen bør ha grunnleggende kunnskaper om hvordan man observerer og dokumenterer. Personalet må vite hvordan man bruker dokumentasjoner  i refleksjonsarbeid. For å ta kloke beslutninger må refleksjonene være av god kvalitet. Personalet må også vite - helt konkret - hvordan man kan får gode samtaler med barn.

2. Det utforskende aspektet gjennomsyrer rammeplanen 

Barna skal utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområder gjennom undring, utforsking og skapende aktiviteter. Dette er i tråd med pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte.

3. Barnehagen skal jevnlig vurdere arbeidsmåte 

Barnehagen er forpliktet til å følge opp innhold og oppgaver som rammeplanen skisserer. Barnehagene må derfor velge en arbeidsmåte som ivaretar barns rett til medvirkning. Arbeidsmåten må også ivareta det utforskende og skapende aspektet.
Personalet må  mestre observasjon, dokumentasjon, refleksjon og vurdering slik at barnehagen blir en lærende organisasjon.
Pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte er dekkende for alle områdene som er nevnt her. 

"Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet"

Styrerens rolle

Styreren skal sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehageloven og rammeplanen, og at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i disse. Styreren skal sørge for at personalet får ta i bruk sin kompetanse. Styreren leder og følger opp arbeidet med planlegging, dokumentasjon, vurdering og utvikling av barnehagens innhold og arbeidsmåter og sørger for at hele personalgruppen involveres.

Pedagogisk leders rolle

Pedagogisk leder er gitt ansvaret for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Den pedagogiske lederen skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet. Den pedagogiske lederen leder arbeidet med planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen eller innenfor de områdene han/hun er satt til å lede.

"Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten" 

Ta meg til siden jeg kan kjøpe kurset

Ønsker du å tipse noen om dette kurset?

Kjenner du en barnehage som du tror kan ønske å høre om dette? Eller kanskje ønsker du å tipse din leder i barnehagen du selv jobber? Skriv inn navnet ditt. og e-postadressen til den du ønsker å tipse her: